Eindelijk kunnen wij genieten van dagen met zomerse temperaturen. Want wat vielen de maanden april en mei toch tegen. We hebben lang moeten wachten op de zon. Maar nu schijnt hij al weer een paar dagen zeer uitbundig. Heerlijk vind ik dat, zeker nu de tijd van gezonde tussendoortjes is aangebroken!

Wat ik ook fijn vind aan warme dagen, is het eten van allerlei natuurlijke knabbelsnacks zoals komkommer, radijsjes, paprika’s, sla en aardbeien. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Komkommer, radijs en paprika als snack tussendoor vind ik tijdens warme zomerse dagen gewoon lekker. Net zoals de aardbei en natuurlijk veel sla als hoofd- of als zijgerecht. Maar welke eigenschappen hebben deze gezonde tussendoortjes eigenlijk?

Komkommer

Wist je dat de komkommer een goede dorstlesser is maar dat hij ook rijk is aan vitamine K? Deze vitamine zorgt ervoor dat je vet kwijtraakt. Daarmee zijn komkommers als gezonde tussendoortjes dus goed voor als je wat kilootjes wilt afvallen. Ook bevat de komkommer vitamine B en C, en de mineralen fosfor, foliumzuur, kalium, koper en magnesium. Allemaal prima om ons lichaam goed te laten functioneren. Tevens kan een komkommer opgelegd worden bij een zwelling. Schil de komkommer in lange repen en leg die op de zwelling. Bind het lichtjes af met een schone doek en laat het twee uurtjes inwerken. De zwelling zal daarna verdwenen zijn.

Radijsjes als gezonde tussendoortjes

De radijs is een groente die je tanden bij het eten ervan een mooie witte kleur bezorgt. Radijs bevat ook veel vitaminen, namelijk C en B11. Vitamine B11 (folaat) zorgt ervoor dat je bloed gezond blijft door je rode en witte bloedcellen aan te vullen en in balans te houden. Ook is radijs goed voor je lever. De aanwezige kalium zorgt bij wondjes voor bloedstolling, terwijl de vitamine C bijdraagt aan een goed immuunsysteem. In radijs zitten veel stoffen die een goede bacteriële werking hebben. Radijsjes zijn dus beslist gezonde tussendoortjes!

Paprika

De paprika zit vol met vitamine C en bevat veel vezels. Ook zit er het stofje capsaïcine in, dat ervoor zorgt dat de paprika heet in de mond voelt. Paprika is goed voor de suikerspiegel en kan ook voor een lagere bloeddruk zorgen. Het behoort tot de nachtschade en is niet voor iedereen gezond. Sommige mensen zijn er gevoelig voor omdat een giftstofje uit de paprika bij ze inwerkt in de darmen. Daardoor ontstaan bij die mensen rommelende buikgeluiden en winderigheid.

Aardbeien als gezonde tussendoortjes

De aardbei spreekt voor zich. Dit zoete fruit is voor bijna iedereen een heerlijke lekkernij. Al zijn sommige mensen er wel allergisch voor. Zo kon mijn moeder geen aardbeien eten. Zij kreeg er een dikke tong van en uitslag in haar gezicht. Ze vond het wel jammer, omdat de meeste mensen graag van aardbeien genieten. Wist je dat de aardbei huidveroudering tegengaat? De vrucht zit vol met vitamine C en belangrijke voedingsstoffen, zoals foliumzuur en antioxidanten. Daardoor is de aardbei ook goed voor je weerstand.

Sla

Sla is een fijne frisse groente die zorgt dat als je het bij een maaltijd neemt, je minder van al het andere eet. Zo is sla net als de hierboven omschreven groenten en fruit een groente met een laag aantal calorieën. Daarom is deze groente goed te gebruiken in een dieet. Maar je kunt de slablaadjes ook als tussendoortje nemen, gewoon omdat je het lekker vindt, zeker met dit heerlijke warme weer.

Liefs, Wies Bakker


Fotoverantwoording